A Birders Day

Få inblick i en svensk fågelskådares tillvaro.

Fågelskådning med cykel

Publicerad 2017-01-23 11:29:00 i Allmänt, Cykelturer,

 Jag hade den här helgen tänkt ägna hela dagarna åt fågelskåding, men det blev inte så. Kroppen var inte på topp, mina sömnsvårigheter fortsätter. Under lördagen blev det dock en kortare tur på 16km iaf, det var ganska trevligt. Det började med lite duggregn men annars var vädret fantastiskt. Det märks att all konditionsträning på gymmet börjar ge frukt. 
 
Skilja på Entita och Talltita
Med cykeln tog jag mig till ett ställe som heter Gorsingeholm och vidare till Lötfälten. Mycket fina områden som säkert kan ge en hel del arter under våren, men idag var det lite snålt. Jag lyckades bestämma en Entita. Alla fågelskådare vet att Entita och Talltita kan vara svåra att skilja från varandra, och görs bäst genom lätet. Se bilden här under. 
 
Hur låter deras läten då? Lyssna på ljudklippen jag infogat från Xento-Canto. 
 
ENTITA
 
TALLTITA
 
 
Kommande dagar
Idag ska jag jobba, sen är jag ledig två dagar igen innan arbetet kallar torsdag - söndag. Tisdag och onsdag ska jag försöka ta mig till gymmet tidigt på morgonen och sen köra lite skådning resten av dagen.
 
Just nu när jag sitter och skriver detta så börjar solen titta fram mellan molnen, härligt! Jag börjar tänka på den tiden då jag tog mig ut i fågelmakerna i ur och skur, i princip varje dag. Jag mådde så bra då och kände inte av några problem med hälsan. Ända sen jag flytta till Strängnäs har det inte varit så, men jag vill hitta tillbaka dit. Jag tror det skulle få mig att må mycket bättre, bli av med oron, stressen och hjärtklappningen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kristoffer Alp

Häng med mig och få inblick i en svensk fågelskådares tillvaro.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela